Referat frå årsmøte i NBF avd. Hordaland 21. mars 2018

Det var 18 deltakarar på årsmøtet på Bergen offentlege bibliotek. Opning Manuela Werler ynskte alle velkomne Val av møteleiar og referent Manuela Werler var valt som møteleiar og Guri Aarhus som referent Godkjenning av innkalling og dagsorden Innkalling og dagsorden vart godkjente Årsmelding 2017 Årsmeldinga vart lese opp av leiar og godkjent Rekneskap 2017 Kasserar … Fortsett å lese Referat frå årsmøte i NBF avd. Hordaland 21. mars 2018

Årets bibliotek 2017 i Hordaland

Medisinsk biblioteket UBBMED ble kåret  til Årets bibliotek 2017 i Hordaland. I Amalies hage på Bergen offentlig bibliotek delte NBF Hordaland bibliotekprisen ut på selveste Verdens poesidag. Poesidebutant Sunniva Storebø ga prisutdelingen en verdig ramme. I begrunnelsen legger Norsk Bibliotekforeningen vekt på at det Medisinske biblioteket holder høyt faglig standard og har svært serviceinnstilt og … Fortsett å lese Årets bibliotek 2017 i Hordaland

Referat fra styremøtet 5.mars 2018

Referat fra sist møte godkjent. Forberedelser til årsmøte: Årsmøte holdes i Amalies hage, onsdag 21 mars (Verdens poesidag). Nytt styre er klart. To påmeldte så langt, en glutenfri & melkefri påmelding. Manuela sender ut påminnelse om årsmøte og sakspapirer til møtet. Per spør Erlend Nødtvedt om han kan lese ett dikt. Ørjan sjekker om Poesimaskinen er … Fortsett å lese Referat fra styremøtet 5.mars 2018

Innkalling til årsmøte i NBF Hordaland

NBF Hordaland inviterer med dette til årsmøte og prisutdeling for Årets bibliotek 2017 Tidspunkt: onsdag, 21. mars 2018 kl.17:00 Sted: Amalies hage på Bergen offentlig bibliotek   Saker som ønskes behandlet meldes til styreleder Manuela Werler, manuela.werler@hfk.no, før 14.mars 2018. Saksliste: Åpning Valg av møteleder og referent Godkjenning av innkalling og dagsorden Årsmelding 2017 Regnskap … Fortsett å lese Innkalling til årsmøte i NBF Hordaland

Årets bibliotek 2017

Hvem synes du fortjener prisen for Årets bibliotek i Hordaland i 2017? Prisen skal deles ut på årsmøtet av NBF Hordaland i mars 2018. Alle typer bibliotek kan nomineres: folkebibliotek, fagbibliotek, skolebibliotek eller mobile bibliotek. Alle bibliotekbrukere i Hordaland er oppfordret til å sende inn forslag! Stem frem din favoritt!   Frist: 21. februar 2018

Litteratur som menneskelig erfaring

Refleksjoner om felleslesing og litt om Lesegruppa i Bergen fengsel av Kjersti Egge   Dette året førte tilfeldighetene meg til et miniseminar i regi av Norsk Bibliotekforening, avd. Hordaland. Der ble det fortalt om Shared Reading, og jeg kjente umiddelbart at dette var noe jeg jeg ville vite mer om. Derfor endte jeg på kurs i guidet … Fortsett å lese Litteratur som menneskelig erfaring

Referat frå styremøte 27.11.2017

Til stades: Inger Dyrnesli, Kari Fauskanger, Ørjan Persen og Manuela Werler Stad: Litteraturhuset 1. Referatet frå førre styremøte vart godkjent. 2. Aktivitetstilskot Planlagde aktivitetar i 2018: Årsmøte 21.mars med kåring av Årets bibliotek i Hordaland 18.april Yggdrasil ( Det som før heitte Neptun-seminaret). Sommarmøte Haustmøte Søkjer om 20 000,- kr. Manuela søkjer om dette Økonomien i … Fortsett å lese Referat frå styremøte 27.11.2017

Innspill til kulturmeldingen i Hordaland

Innspill om fremtidens nasjonale kulturpolitikk – utfordringer og muligheter for folkebibliotekene Fylkene Hordaland og Sogn og Fjordane vil danne regionen «Vestlandet» fra 2020. Folkebibliotekene i Hordaland har alt i dag et utstrakt samarbeid. Et enda bredere regionalt samarbeid mener vi vil styrke folkebibliotekene som mange steder er kun en eller to ansatte. Den største utfordringen … Fortsett å lese Innspill til kulturmeldingen i Hordaland

Kvalifikasjonskrav i skolebibliotekene i Hordaland

I Hordaland har det i det siste blitt praksis å ansette overtallige lærere når en skolebibliotekarstilling hos videregående skoler ble ledig. NBF Hordaland stiller seg svært kritisk til dette og sendte en bekymringsmelding til fylket og fylkespolitikere. Teksten var følgende:       Kvalifikasjonskrav i skulebiblioteka i Hordaland Norsk bibliotekforening avd. Hordaland er gjort kjend … Fortsett å lese Kvalifikasjonskrav i skolebibliotekene i Hordaland

Referat til styremøte 3.10.2017

Dato:                 3. oktober 2017 Stad:                  Årstad videregående skole – biblioteket (Årets bibliotek i Hordaland i 2016/2017) Til stades:       Kari Fauskanger, Inger Dyrnesli, Per Vold, Manuela Werler og Guri Aarhus. Sunniva Relling Berg og Eldrid N. Sørnes deltok også på møtet Saksnr Skildring Ansvarleg 15/17 Godkjenning av referat frå 31. mai 2017. referatet var … Fortsett å lese Referat til styremøte 3.10.2017