Det bergenske bibliotekseminar 18.april 2018

Dato: 18.04.2018
Tidspunkt: 08:30 - 15:15
Sted: Bergen offentlig bibliotek
Norsk bibliotekforening, avd. Hordaland, Bibliotekarforbundet, Bergen offentlige bibliotek og Hordaland fylkesbibliotek inviterer til etterfølgeren av Neptunseminaret:

Tema: Synlighet

Program:

08:30 – 09:20 Registrering

09:20 – 09:30 Velkommen

09:30 – 10:00 Håvard Legreid

Til krig mot teip, laminering og comic sans. Visuell kommunikasjon i biblioteket. – Hva i all verden er en grafisk profil? Hva vil det si å ha en visuell identitet? Hva vitsen med en fargepalett? Må alle ha en logo? Håvard Legreid fra Bergen Offentlige Bibliotek tar oss bak designernes stammespråk og viser praktiske eksempler på (grafisk) design i biblioteket. Kort sagt hvorfor vi må erklære krig mot teip, laminering og comic sans.

10:15 – 10:45 Ruth Ørnholt

IFLA BibLibre International Library Marketing Award – Gode eksempel på marknadsføring av bibliotek frå bunken av søknader til IFLA BibLibre International Library Marketing Award

10:45 – 11:45 Cecilie Laskie

Synlighed – didaktik og formidling i biblioteket –

Foredragsholder Cecilie Laskie sætter spot på, hvordan biblioteksdidaktik kan bidrage til synlighed på flere niveauer:

· Udadtil ift. borgere, samarbejdspartnere og på politisk niveau: Hvordan synliggør vi, hvad vi kan?

· Indadtil kollegaer, fagfæller og ledelser imellem: Hvordan reflekterer vi bedst muligt over vores egen praksis og synliggør vores mål, metoder mv., så vi kan designe og formidle de bedst mulige aktiviteter og forløb for borgerne – og skabe mest mulig arbejdsglæde for biblioteksformidlerne?

11:45 – 12:30 Lunsj

12:30 – 13:15 Kristin Lande

Styrk leselysten med BookBites

13:30 – 14:15 Anniken Bjørnes

Biblioteket – hjertet i lokalsamfunnet – Hva må til for at biblioteket skal kunne fungere som hjertet i et lokalsamfunn? Hvordan kan biblioteket vitalisere sitt nærområde og gi næring til de som bor der? Med eksempler fra andre bibliotek.

14:30 – 15:00 Jannicke Røgler

Bibliotekaren – din ultimate Swizz Army knife – om bibliotekarrollen og alt man kan bruke en bibliotekar til og hvordan utdanningen passer inn i fremtidens jobber. Bibliotekarens bredde av kompetansen vår og hvordan den anvendes på viktige samfunnsområder.

Pris:

• Early bird før 23. mars:
    • 300,- for medlemmer av NBF/BF
    • 450, for ikke-medlemmer
  • fra 24.mars
    • 500,- pr. medlemmer
    • 700,- ikke-medlem.

Påmeldingsskjema

Hjertelig velkommen og vel møtt til Det Bergenske Bibliotekseminar

Organisasjonskomiteen

Lurer du på noe? Ta kontakt med manuela.werler@hfk.no