Årets bibliotek 2016 i Hordaland

Skolebiblioteket på Årstad videregående fikk prisen for Årets bibliotek 2016 i Hordaland

Manuela Werler, styreleder i NBF Hordaland overrekker prisen til Eldrid Sørnes, skolebibliotekar på Årstad videregående skole

I Amalies hage på Bergen offentlig bibliotek delte NBF Hordaland bibliotekprisen ut på selveste Verdens poesidag.

Poesidebutant Fredrik Hagen innledet prisutdelingen på vakkert vis ved å lese noen utdrag fra sin bok «Jeg kom plutselig til å slutte å tenke på deg».

NBF Hordaland fikk 43 forslag om hvem som skulle få prisen for Årets bibliotek. Både biblioteket på Arkitekthøgskole (BAS), Strilabiblioteket på Lindås/Meland og skolebiblioteket på Årstad videregående skole ble nominert og fikk anledning til å presentere seg selv og det lille ekstra, som utpeker dem som mulig prisvinner.

Fredrik Hagen

Juryen bestod av NBF Hordalands styre.

I juryens begrunnelse står:

«Biblioteket som skal få prisen for Årets bibliotek i 2016 er et bibliotek hvor utlånet ikke står helt øverst på listen, men læring, trivsel, og sosialt samvær.

Skolebiblioteket på Årstad videregående skole er skolens bankende hjerte. En skole som er mye bedre enn sitt rykte og hvor skoleledelsen fullt og helt satser på biblioteket som lærings- og møtearena.

Skolebiblioteket på Årstad vgs er synlig og tilgjengelig for alle, på alle måter og nesten hele tiden, takket være den store innsatsen som Eldrid Sørnes, Sunniva Relling Berg og hjelpere rundt dem yter hver dag.

Her skapes det kultur for læring og kunnskap; gjennom tilpasset opplæring om bibliotekbruk og skrivekurs med forfattere. Det skapes kultur for samtale, flerkulturelle møter og frihet; gjennom språkcafe, speedating og FIFA-konkurranse.

Det hjelper ikke å kalle seg for «Norges mest velutstyrte skole» om en ikke satser på et velutstyrt skolebibliotek. Men det har Årstad videregående skole gjort og det setter både elevene og lærere veldig pris på.

Gratulerer skolebiblioteket på Årstad vgs med prisen for Årets bibliotek 2016 i Hordaland!»

En kommentar om “Årets bibliotek 2016 i Hordaland

Det er stengt for kommentarer.